loading...
سایت شیعه
رضازارعی بازدید : 36 یکشنبه 02 مهر 1391 نظرات (0)
  • ﺳﻼﻡ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺍﻝ ﺍﻭﻝ ﺁﯾﻪ24ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺴﺎﺀ »ﻓﻤﺎﺍﺳﺘﻤﺘﻌﺘﻢﺑﻪﻣﻨﻬﻦﻓﺎﺗﻮﻫﻦﺍﺟﻮﺭﻫﻦ ﻓﺮﯾﻀﻪ«ﻭ ﺯﻧﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﺮ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﯾﺪ. ﺣﺘﯽﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﻤﺮﺑﻦﺧﻄﺎﺏﺩﺭﺟﻮﺍﺏ ﺳﻮﺍﻝﮐﻨﻨﺪﻩﺍﯼﮐﻪﺩﺭﺑﺎﺭﻩﺻﯿﻐﻪﭘﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﮔﻔﺖ:ﺻﯿﻐﻪ ﺍﻣﺮﯼ ﺣﻼﻝ ﺍﺳﺖ. ﺳﻮﺍﻝﮐﻨﻨﺪﻩﺍﺯﺍﻭﭘﺮﺳﯿﺪ:ﻣﮕﺮﭘﺪﺭﺕﺁﻧﺮﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻋﻼﻡ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﻤﺮﺩﺭﺟﻮﺍﺏﮔﻔﺖ:ﺻﯿﻐﻪﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪﭘﺪﺭﻡﺣﺮﺍﻡﺷﺪﺍﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝ ﺍﮐﺮﻡﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻭﻣﻦﻗﻮﻝﺭﺳﻮﻝﺍﮐﺮﻡﺭﺍ ﺭﻫﺎﻧﻤﯿﮑﻨﻢﺗﺎﻗﻮﻝﭘﺪﺭﺭﺍﻣﺘﺎﺑﻌﺖﻧﻤﺎﯾﻢ. ﻫﻤﯿﻦﮐﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺍﮐﺮﻡﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻩ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﯾﻦﺳﺨﻦﺍﻣﯿﺮﻣﻮﻣﻨﺎﻥﺍﺳﺖﮐﻪﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ))ﻟﻮﻻﻋﻤﺮﻧﻬﯽﻋﻦﺍﻟﻤﺘﻌﻪﻣﺎﺯﻧﯽﺍﻻ ﺷﻘﯽ ﺍﻭﺷﻘﯿﻪ(()ﺍﮔﺮﻋﻤﺮﺍﺯﻣﺘﻌﻪﻧﺴﺎﺀﻧﻬﯽﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩ ﻫﯿﭻ ﮐﺲ ﺯﻧﺎﻧﻤﯽ ﮐﺮﺩ ﻣﮕﺮﺍﻓﺮﺍﺩ ﺷﻘﯽ( ﺩﺭﺑﺎﺭﮤﻣﺘﻌﻪﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺁﯾﮥﺻﺮﯾﺢﺩﺍﺭﯾﻢﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻓَﻤَﺎﺍﺳْﺘَﻤْﺘَﻌْﺘُﻢْﺑِﻪِﻣِﻨْﻬُﻦَّﻓَﺂَﺗُﻮﻫُﻦَّﺃُﺟُﻮﺭَﻫُﻦَّ ﻓَﺮِﯾﻀَﺔً.ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ. 24 / ﻭﺯﻧﺎﻧﻰﺭﺍﻛﻪﻣﺘﻌﻪﻛﺮﺩﻩﺍﯾﺪ،ﻣَﻬﺮﺷﺎﻥﺭﺍ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥﻓﺮﯾﻀﻪﺍﻯﺑﻪﺁﻧﺎﻥﺑﺪﻫﯿﺪ،ﻭﺑﺮ ﺷﻤﺎﮔﻨﺎﻫﻰ ﻧﯿﺴﺖ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ]ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺒﻠﻎ[ ﻣﻘﺮﺭ ، ﺑﺎ ﯾﻜﺪﯾﮕﺮ ﺗﻮﺍﻓﻖ ﻛﻨﯿﺪ]ﻛﻪ ﻣﺪﺕ ﻋﻘﺪ ﯾﺎ ﻣَﻬﺮ ﺭﺍ ﻛﻢ ﯾﺎ ﺯﯾﺎﺩ ﻛﻨﯿﺪ. [ ﻗﺮﻃﺒﯽ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: ﻭﻗﺎﻝﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﺍﻟﻤﺮﺍﺩﻧﻜﺎﺡﺍﻟﻤﺘﻌﺔﺍﻟﺬﯼ ﻛﺎﻥ ﻓﯽ ﺻﺪﺭ ﺍﻹﺳﻼﻡ. ﺗﻔﺴﯿﺮﻗﺮﻃﺒﯽ،ﺝ5،ﺹ120ﻭﻓﺘﺢ ﺍﻟﻘﺪﯾﺮ، ﺝ1، ﺹ449ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮﻃﺒﺮﯼ ،ﺝ5، ﺹ18 ﻣﺮﺍﺩﺍﺯﺍﯾﻦ»ﻓَﻤَﺎﺍﺳْﺘَﻤْﺘَﻌْﺘُﻢْ«ﻧﻜﺎﺡﻣﺘﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﺪﺭ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍﯾﺞ ﺑﻮﺩﻩ. ﻭﺩﻩﻫﺎﺭﻭﺍﯾﺖﺩﺭﺻﺤﯿﺢﺑﺨﺎﺭﯼ،ﺍﺯﺟﺎﺑﺮﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ ؛ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﯾﻚ ﻣﺸﺖ ﮔﻨﺪﻡ. ﻣﺤﻤﺪﺑﻦﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞﺑﺨﺎﺭﯼﺩﺭﺻﺤﯿﺤﺶ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ: ﺣﺪﺛﻨﺎﻣﺴﺪﺩﺣﺪﺛﻨﺎﯾﺤﯿﻰﻋﻦﻋﻤﺮﺍﻥﺃﺑﻰ ﺑﻜﺮﺣﺪﺛﻨﺎﺃﺑﻮﺭﺟﺎﺀﻋﻦﻋﻤﺮﺍﻥﺑﻦﺣﺼﯿﻦ ﺭﺿﻰﺍﻟﻠﻪﺗﻌﺎﻟﻰﻋﻨﻪﻗﺎﻝﻧﺰﻟﺖﺁﯾﺔﺍﻟﻤﺘﻌﺔ ﻓﯽﻛﺘﺎﺏ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻔﻌﻠﻨﺎﻫﺎﻣﻊ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢﻭﻟﻢﯾﻨﺰﻝﻗﺮﺁﻥﯾﺤﺮﻣﻪﻭﻟﻢ ﯾﻨﻪﻋﻨﻬﺎﺣﺘﻰﻣﺎﺕﻗﺎﻝﺭﺟﻞﺑﺮﺃﯾﻪﻣﺎﺷﺎﺀ ﻗﺎﻝ ﻣﺤﻤﺪ ﯾﻘﺎﻝ ﺇﻧﻪ ﻋﻤﺮ. ﺻﺤﯿﺢ ﺍﻟﺒﺨﺎﺭﯼ ، ﺝ5، ﺹ. 158 ﺁﯾﮥﻣﺘﻌﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﻧﺎﺯﻝﺷﺪﻭﻣﺎ ﺩﺭﺯﻣﺎﻥ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺑﻪﺁﻥ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ ﻭ ﺁﯾﮥﻫﻢﺑﺮﺣﺮﻣﺖﺁﻥﻧﺎﺯﻝﻧﮕﺮﺩﯾﺪﻭﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍﻫﻢﺗﺎﺩﻡﻣﺮﮒﻣﺎﺭﺍﺍﺯﺁﻥﻣﻨﻊﻧﻜﺮﺩ، ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎ ﺭﺃﯼ ﻭ ﻣﯿﻞ ﺧﻮﺩﺵ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻛﻪ ﺩﻟﺶ ﺧﻮﺍﺳﺖﮔﻔﺖ.ﻭﺍﯾﻦﺷﺨﺺﻋﻤﺮﺑﻦ ﺍﻟﺨﻄﺎﺏ ﺑﻮﺩ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦﻣﺴﻠﻢﻧﯿﺸﺎﺑﻮﺭﯼﺩﺭﺻﺤﯿﺤﺶ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ ﻛﻪ: ﻗﺎﻝﻋﻄﺎﺀﻗﺪﻡﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﻣﻌﺘﻤﺮﺍ ﻓﺠﺌﻨﺎﻩﻓﯽﻣﻨﺰﻟﻪﻓﺴﺄﻟﻪﺍﻟﻘﻮﻡﻋﻦﺃﺷﯿﺎﺀ ﺛﻢﺫﻛﺮﻭﺍﺍﻟﻤﺘﻌﺔﻓﻘﺎﻝﻧﻌﻢﺍﺳﺘﻤﺘﻌﻨﺎﻋﻠﻰ ﻋﻬﺪﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪﺻﻠﻰﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺳﻠﻢﻭﺃﺑﻰ ﺑﻜﺮ ﻭﻋﻤﺮ. ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺴﻠﻢ ، ﺝ4، ﺹ. 131 ﻋﻄﺎﺀﮔﻮﯾﺪ:ﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﺍﻧﺼﺎﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻤﺮﻩﺑﻪﻣﻜﻪﺁﻣﺪ.ﺑﻪﻣﻨﺰﻝﺍﻭﺭﻓﺘﻢ، ﻣﺮﺩﻣﺎﻥﺍﺯﺍﻭﻣﺴﺄﻟﻪﻣﯽﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪﺗﺎﺻﺤﺒﺖ ﺭﺳﯿﺪﺑﻪ ﻣﺘﻌﻪ.ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﮔﻔﺖ:ﺑﻠﯽ ﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﺻﻠﯽﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭ ﺁﻟﻪ ﻭﺳﻠﻢﻭﻫﻢﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺍﺑﻮﺑﻜﺮﻭﻋﻤﺮﻣﺘﻌﻪ ﻣﯽﻛﺮﺩﯾﻢ. ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﻘﻞ ﻣﯽﻛﻨﺪ: ﻋﻦﺃﺑﯽﻧﻀﺮﺓﻗﺎﻝﻛﻨﺖﻋﻨﺪﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﻓﺎﺗﺎﻩﺁﺕﻓﻘﺎﻝﺇﻥﺍﺑﻦﻋﺒﺎﺱﻭﺍﺑﻦ ﺍﻟﺰﺑﯿﺮﺍﺧﺘﻠﻔﺎﻓﯽﺍﻟﻤﺘﻌﺘﯿﻦﻓﻘﺎﻝﺟﺎﺑﺮ ﻓﻌﻠﻨﺎﻫﻤﺎﻣﻊﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪﺻﻠﻰﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺳﻠﻢ ﺛﻢ ﻧﻬﺎﻧﺎ ﻋﻨﻬﻤﺎ ﻋﻤﺮ ﻓﻠﻢ ﻧﻌﺪ ﻟﻬﻤﺎ. ﺻﺤﯿﺢ ﻣﺴﻠﻢ ، ﺝ4، ﺹ. 59 ﻣﻦﺩﺭﻧﺰﺩﺟﺎﺑﺮﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻮﺩﻡ،ﮔﻔﺘﻨﺪ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﻋﺒﺎﺱﻭﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪﺑﻦﺯﺑﯿﺮﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉﺩﻭﻣﺘﻌﻪ]ﻣﺘﻌﮥ ﻧﺴﺎﺀﻭﻣﺘﻌﮥﺣﺞ[ ﺍﺧﺘﻼﻑﻧﻈﺮﺩﺍﺭﻧﺪ.ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪﮔﻔﺖ: ﻣﺎﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﻫﺮﺩﻭﺭﺍﺑﻪﺟﺎ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩﯾﻢ؛ﭘﺲﻋﻤﺮﺁﻥﺩﻭﺭﺍﻧﻬﯽﻛﺮﺩﻭ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺠﺎ ﻧﯿﺎﻭﺭﺩﯾﻢ. ﺍﻫﻞﺳﻨﺖ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﻨﺎﺏ ﻋﻤﺮ ﺻﻼﺡ ﺩﯾﺪ ﻛﻪ ﻣﺘﻌﻪ ﺭﺍ ﺣﺮﺍﻡ ﻛﻨﺪ. ﻣﺘﻌﺘﺎﻥﻛﺎﻧﺘﺎﻋﻠﻰﻋﻬﺪﺭﺳﻮﻝﺍﻟﻠﻪ،ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪﻭﺁﻟﻪ–ﺃﻧﺎﺃﻧﻬﻰﻋﻨﻬﻤﺎ،ﻭﺃﻋﺎﻗﺐ ﻋﻠﯿﻬﻤﺎ ، ﻣﺘﻌﺔ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ ﻭﻣﺘﻌﺔ ﺍﻟﺤﺞ. ﺩﻭﻣﺘﻌﻪﺩﺭﺯﻣﺎﻥﺭﺳﻮﻝﺧﺪﺍﺣﻼﻝﺑﻮﺩﻛﻪ ﻣﻦﺁﻥﺭﺍﺣﺮﺍﻡﻣﯽﻛﻨﻢﻭﻫﺮﻛﺲﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﺍﻭ ﺭﺍﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﯽﻛﻨﻢ:ﯾﻜﯽ ﻣﺘﻌﻪ ﺣﺞ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻣﺘﻌﻪ ﺯﻧﺎﻥ. ﺍﻹﯾﻀﺎﺡ،ﺍﻟﻔﻀﻞﺑﻦﺷﺎﺫﺍﻥﺍﻷﺯﺩﯼ،ﺹ 443ﻭﻣﺴﻨﺪﺍﺣﻤﺪ،ﺍﻹﻣﺎﻡﺍﺣﻤﺪﺑﻦﺣﻨﺒﻞ، ﺝ1،ﺹ52ﻭﺝ3،ﺹ325ﻭﺍﻟﺴﻨﻦ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ،ﺍﻟﺒﯿﻬﻘﯽ،ﺝ7،ﺹ206ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺔ ﺍﻟﺴﻨﻦﻭﺍﻵﺛﺎﺭ،ﺍﻟﺒﯿﻬﻘﯽ،ﺝ5،ﺹ345ﻭ ﺍﻻﺳﺘﺬﻛﺎﺭ،ﺍﺑﻦﻋﺒﺪﺍﻟﺒﺮ،ﺝ4،ﺹ95ﻭ ﺃﺣﻜﺎﻡﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﺍﻟﺠﺼﺎﺹ ، ﺝ1، ﺹ338ﻭ ﺃﺣﻜﺎﻡﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﺍﻟﺠﺼﺎﺹ ، ﺝ2، ﺹ191ﻭ ﺗﻔﺴﯿﺮﺍﻟﺮﺍﺯﯼ،ﺍﻟﺮﺍﺯﯼ،ﺝ5،ﺹ167ﻭ ﺗﺬﻛﺮﺓﺍﻟﺤﻔﺎﻅ،ﺍﻟﺬﻫﺒﯽ،ﺝ1،ﺹ366ﻭ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﻻﻋﺘﺪﺍﻝ ، ﺍﻟﺬﻫﺒﯽ ، ﺝ3، ﺹ552ﻭ ﺟﺎﻟﺐﺍﯾﻦﺍﺳﺖﻛﻪﺁﻗﺎﯼﺳﺮﺧﺴﯽﺣﻨﻔﯽﻭ ﺍﺑﻦﻗﺪﺍﻣﻪﺣﻨﺒﻠﯽﺍﺯﺷﺨﺼﯿﺖﻫﺎﯼﺑﺮﺟﺴﺘﮥ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ: ﻭﻗﺪﺻﺢﺃﻥﻋﻤﺮ ﺭﺿﯽﺍﻟﻠﻪﻋﻨﻪﻧﻬﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻋﻦ ﺍﻟﻤﺘﻌﺔ. ﺍﯾﻦﻛﻪﻋﻤﺮﺍﺯﻣﺘﻌﻪﻧﻬﯽﻛﺮﺩﻩﺍﺳﺖ، ﺻﺤﺖ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﺘﻌﻪﺍﯾﻦﻗﺪﺭﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺑﻪﺻﺮﺍﺣﺖﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖﻭﺁﻥﻫﺎﺯﯾﺮﺑﺎﺭﻧﺮﻓﺘﻨﺪ.ﺍﮔﺮﻧﺎﻡﺍﻣﺎﻡ ﻋﻠﯽﻋﻠﯿﻪﺍﻟﺴﻼﻡﻫﻢﺩﺭﻗﺮﺁﻥﺁﻣﺪﻩﺑﻮﺩ، ﻣﯽﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻥﺍﻟﻠﻪﺗﺒﺎﺭﻙﻭﺗﻌﺎﻟﯽﻗﺪﻋﯿﻦﻋﻠﯿﺎًﻟﻺﻣﺎﻣﺔ ﻭﻟﻜﻦ ﻋﻤﺮ ﻋﺰﻟﻪ. ﭘﺲﺣﺘﯽﺍﮔﺮﺍﺳﻢﺍﺋﻤﻪﺩﺭﻗﺮﺁﻥﻫﻢ ﻣﯽﺁﻣﺪ،ﻫﯿﭻﺿﻤﺎﻧﺘﯽﻭﺟﻮﺩﻧﺪﺍﺷﺖﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﯾﺮﻧﺪ. ﺑﺮﺍﯼﻣﻄﺎﻟﻌﻪﺑﯿﺸﺘﺮﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩﻣﯽﮐﻨﻢﮐﺘﺎﺏ ﭼﻬﻞﺣﺪﯾﺚﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼﻣﺘﻌﻪﺍﺯﺷﯿﺦﻣﻔﯿﺪﻭ ﻣﺘﻌﻪﯾﺎﺍﺯﺩﻭﺍﺝﻣﻮﻗﺖﺍﺯﺩﯾﺪﮔﺎﻩﺷﻬﯿﺪ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﺭﺍ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 17
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 22
  • بازدید کلی : 749
  • کدهای اختصاصی